Det funkar verkligen inte..

Fan! nu sitter man här mitt under provet! fattar inget och det suger stenhååååårt!
Svenska nationella test är verkligen inte lätt..
Men som Lukas säger "Always look on the bright side of life" och i detta fall så är det att det kan ju inte gå värre på riktiga nationella! :)

Men för er som är lite eller aaa.. mycket smartare än mig så kommer texten vi har som vi ska skriva massa skit om romantikens tid.

Påskliljorna (Daffodils)
William Wordsworth (1807)

Jag gick så ensam i min ängd,
så bortom allt som själva skyn –
då stod med ens en härlig mängd
av gula liljor för min syn
med bris från insjön strax intill,
en fladderdans, som ej stod still.

Som vintergatans myriad
av stjärnor tätt i sammanhang
en här av blommor, glitterglad
längs hela buktens båge sprang,
väl tiotusen i ett tag
svängande runt med blitt behag.

 Ja böljedansen utanför
var ej av samma friska sving,
och glad blev skalden som sig bör
i glada väsens sällskapsring;
men hur blev denna ljusa ståt
en makt i minnet efteråt?

 Ty ofta, när jag sedan låg
i tankar eller halvt i blund,
min inre syn dem återsåg
uppflammande i ensam stund,
och länge blev jag vederkvick
av samma liljors dans och dikt.

FATTAR INGET !




Här är bliden vi ska skillja och hitta likheter med texten och förklara vad för begrepp & vad den har och göra med romantiken!



Vet ej om det är bra kvalle på låten! för kan inte lyssna! för då hör läraren.. o då är jag rökt :)

Men nu  är det dags att börja med provet! har gått en timma snart.. så måste skynda!

Tjineling!/Svensson

Kommentarer
Postat av: Anonym

HAHAHA, exakt det där har vi jobbat om.



bilden står för romantik.

det finns spår av naturmystik, han ser ut över det okända. den ensamma mannen mot världen.

han ser ut över dalen som han har bestigit. ;D

2010-03-19 @ 17:42:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0